Det löser sig

Anneli: Grönt diskuterade vi faktiskt aldrig i skolan, var dock bara på högstadienivå (ja, i högstadiet - onödigt förtydligande kanske, haha), där hade vi bara blåa och bruna som exempel. För att göra det lätt, antar jag. Men det är ju som Chathrine också skrev, att man kan ju bära på gener till blåa ögon fastän man har bruna själv, så det är klart att två blåögda kan få barn med gröna ögon!

Chathrine: Ne det är ju så, man vet ju inte förrän ungen ploppar ut, och sen kan det väl ändras lite också? Kanske inte från blått till brunt men lite? Men så är det ju med det mesta genetiska, att vi bär med oss från tidigare generationer och bara för att det inte "slått ut" på mig, min mamma, min mormor eller hennes mamma, så kanske mamman innan hade fräkar och då får mitt barn det.





Nu har mamma & co begett sig sen en tid tillbaka. Mamma och Anders var här strax innan 20 och maten var klar strax efter. Det blev biffar och potatis gjorda i ugnen, men jag glömde zucchinin som ska vara i, och hade morötter. Mycket lätt eftersom allt sköter sig själv i ugnen, tror jag skrivit om detta innan?

Till kaffet blev det en smarrig kladdkaka som Anton hjälpte mig att baka. Sen var familjen redo för refrängen, klockan hann bli 20.30 och Anton ska ju sova och till skolan imorgon, och mamma mådde inte så värst bra och hade väldigt ont i stackars tossingen.

Så nu har jag erbjudit hjälpen, så gott jag kan. Tyvärr har jag ju inte körkort så jag kan hjälpa med sånt men som på fredag ska Anton på finskalektion i en skola en bit bort, dit kan han och jag ta bussen utan problem om mamma inte kan köra.

Imorgon har han fotboll, ett stenkast hemifrån och relativt nära från skolan men behövs ju ändå köras bil så jag sa att vet jag bara innan så kan jag ju hämta honom och så promenerar vi upp. Om inte Anders skulle hinna eller vad det nu kan vara, bara hon inte behöver köra.

Så får vi se hur det blir i helgen. Anders skulle ju eventuellt vara med och hjälpa till i Vasaloppet men det beror på hur mamma mår. Just nu är det lite sisådär med hur vi ska ta oss till badet på söndag, just för att jag inte har körkort.

Men allting löser sig, jag är flexibel och ska säkert inte jobba nåt denna veckan och förutom att jag inte kan köra själv så kan jag fixa. Och så ofta och mycket som mamma ställer upp för mig och oss så är det klart att jag gör allt jag bara kan för att hjälpa och underlätta för henne nu.

Kommentarer
Postat av: Chathrine

Man brukar säga att alla bäbisar föds blåögda. Vilket är en myt. Därimot brukar nyanser ändras. Jag hade t ex blågrå då jag föddes och klargröna nu. Bror hade stålgrå då och gråblå nu.

2010-03-03 @ 21:44:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0