Jag kan också

Egonia har varit språkpolis idag.
Först tar hon upp att så många skriver stog istället för stod, sen berättar hon hur man använder de/dem rätt. Bra där! Nu ska jag också störa mig lite.

Även om jag tror mig vara ensam i världen om det;
Lille/lillen och lilla/lillan. Man säger inte "Hej lilla Kalle" eller "Hej lille Lisa", lille är för killar och lilla är för tjejer. Ska inte svära på att det finns regler om det, men det måste det göra.

Lite så när man väntar barn är det ju också.
"Så aktiv den lille är idag" = kille. "Oj vad vad den lilla sparkar idag" = tjej. Okej, nu ska jag sansa mig och försöka andas lugnt igen. Jag. Behövde. Bara. Få. Ur. Mig. Detta.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Jag tycker att lilla funkar till både flicka och pojke, men lille är enbart maskulint :P

2010-01-06 @ 20:43:10
URL: http://paksukainen.blogg.se/
Postat av: Anneli

Jag har ju också tagit upp de/dem i min blogg! ;)



Vad gäller lilla/lille osv så är jag helt på din linje. Men jag hade en diskussion med min handledare om detta på praktiken, då jag rättade uppsatser, och tydligen är det inget man bryr sig om att skilja på längre... :P

2010-01-06 @ 23:31:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0