Politiskt, det var värst!

Ikväll har vi diskuterat politik, och som vi har diskuterat politik!

Jag är ju bara så totalt ointresserad av politik som man bara kan bli och ser inte alls fram emot att rösta (för första gången) i år. Men det var liksom inte meningen att diskutera politik men vi kom in på nåt och sen kallade Oscar mig för moderat. Och sen sverigedemokrat. Även om jag inte förstår varför han måste fackera mig, jag tycker som jag tycker inte för att nåt parti tycker det.

Han frågade om jag tyckte det var rätt att skattepengar skulle gå till att hjälpa svenska medborgare utomlands som varit med om nån katastrof (Tsunamin, Haiti och liknande) och jag sa nej. Nu har vi ju pratat om det, och som mycket jag tycker så kanske jag inte tycker att det som är idag är rätt men jag är inte insatt och så säger jag "Men, det är ju bara att..." och så är det inte så enkelt. Så även denna gång.

Jag tycker ju att har jag bokat en tur och returresa till Thailand som exempel så ska ju inte flygbolagen "tjäna" på min hembiljett som blir outnyttjad så jag måste få pengar av staten för att komma hem. Nu säger Oscar att dom förlorar ju mer pengar än vad dom tjänar ifall det blir en sån katastrof, men ändå. Har man sparat så man har råd att åka kan man spara lite till så man kan lägga lite extra på att få nån typ av sån garanti, att man får hembiljetten betald om det sker nåt sånt.

Det går inte säger Oscar. Ingenting går visst men det är så jag tycker. Jag har aldrig varit utanför Norden på mina 20 år i livet, eller jo jag har varit på en båt i hamnen i Polen en gång men annars inte utanför. För att vi inte haft råd med annat/valt att lägga pengarna på annat/valt att åka och hälsa på släkten i Finland istället. Så för att jag valt att inte bege mig utomlands, till ställen där sånt här kan hända, så ska jag behöva betala för att det finns dom som gör det? Med det säger jag inte att jag inte tycker att staten ska hjälpa till nu när det inte funkar som jag tycker att det borde göra, självklart ska alla komma hem när nåt sånt hänt!

Men då kom han in på skolor, borde vi inte ha privatskolor så alla betalar sin egen/sina barns utbildningar? Men då säger jag att jag gärna kan betala för alla Sveriges barn om det är så, för det gör ju att landet utvecklas, växer och förändras. Vi utbildar oss, eller våra barn, så inte alla går hemma på soc så dom som jobbar får betala för att dom andra gör ingenting. Men jag kan inte tycka att det är riktigt samma sak, men så blev jag rätt trött och irriterad efter diskussionerna.

Så vi avhandlade en hel del och invandring och sådär. Han säger bara "intressant att veta" men jag tycker allt jag fick till svar var påståenden om vad jag sagt, som jag inte alls tyckte att jag sagt. Did that make sence? Så vi la ner, återupptog det, gapade lite och så la vi ner och jag... ska inte säga att jag erkände mig besegrad men jag sänkte väl garden så jag avslöjade mig (med flit) och så var det över. Men, jag säger som Oscar, jag är glad att vi hade en vuxen diskussion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0