Bara 34

Vad tycker du är gammalt, ålders mässigt?
Inte gammalt som gammal, gaggig och grå. Mer gammal som äldre än dig själv, i ett annat skede i livet?



Förr för länge, länge sen tänkte jag att när man var 25-30 var man görgammal, livet typ tog slut och då vad det dags att sadla ner. Tänkte på äldre jag kände i den åldern, eller som närmade sig den åldern, och kände att dom var bara gamla. Och då var dom 25-30. Det kändes som en evighet innan jag skulle nå dit, och då var jag vuxen.

Sen blev det 30+, då var man gammal. Det är nog nåt jag alltid tyckt. 25-30 då börjar man bli gammal, 30 då är man gammal. That's just how it is liksom. 30 = slut på det roliga, här kommer livet.

Tills idag. Läste en artikel om Magnus Carlsson där hans ålder stod, 34 år. Och så tänkte jag är han bara 34 år?! Hade trott han var betydligt mer. Eller i alla fall närmare 40 än 30. Och sen slog det mig. Jag tänkte att han var bara 30. Helt plötsligt var inte 30 lastgammal och slutet på livet. Helt plötsligt var 30 ett bara. Bara.

Jag är 20, det är 10 år kvar till 30. Mycket hinner hända på den tiden, förhoppningsvis är jag inte på samma stället i livet då som nu. Men 30 är varken gammalt eller långt borta nu. 30 är... framtiden? Målet? Snart? Livet?

Och 25 ska vi ju inte ens prata om, jag är ju snart där. Var liksom bara en sån insikt jag fick. Han var bara 34. Bara. Jag har blivit gammal helt enkelt. Knappt så 40 känns gammalt. Eller 50. Kanske är för att mina föräldrar närmar sig dit och dom är inte gamla? Konstigt i vilket fall. Bara 34, unga pojken.

Kommentarer
Postat av: chathrine

Jag tycker 50 är gammalt :) Fast ändå inte om man tittar på kända figurer som håller sig fräscha. (som Jennifer Aniston och Sarah Jessica Parker som är ca 40 år elr Goldie Hawn som är 50+) Jag tyckte 30 år var gammalt med då jag gick i högastadiet och mamma var 30-33 år. :D Beror nog lite på hur man sköter sig. Jag träffar män som är kring 42 som ser ut som 35 år, men ratar män i samma ålder som ser ut som 50+. Jag kan ju bara gå till mig själv och då jag sett gamla klasskompis via Fb t ex. Finns ju massor av både män o kvinnor som ser ut som tanter - fast vi är ju bara 29-30 år. Mitt eget utseende beror nog mkt på att jag alltid rört mig, aldrig rökt, druckit sällan och varit noga med att smörja in huden.

2009-03-11 @ 18:52:17
URL: http://snovit.wordpress.com
Postat av: Anneli

Jag tror att man generellt skjuter den åldern framför sig ju äldre man blir. Pappa fyllde 55 nyss och jag tycker inte att han är gammal. Men han är ju pigg och hyfsat frisk och kry också, och sånt spelar ju in.

2009-03-11 @ 20:48:09
URL: http://myspecialplace.blogg.se/
Postat av: Anneli

Just ja, just Magnus känns förvånandsvärt ung, han var ju faktiskt med i Barbados när de började 1992. Så det känns som att han funnits mest hela tiden, och då borde han vara äldre än 34, men nej ;)

2009-03-11 @ 20:50:40
URL: http://myspecialplace.blogg.se/
Postat av: Jasas.se

Jag tycker man är gammal då man är 70! :) 50 är min mamma och hon är så ung så ung - 60 börjar pensionen och då får man nya krafter, så jag tycker man kan börja kalla sig gammal vid 70! 25 är ju absolut inte gammalt och inte 30 heller! Min syrra blir 30 i år och hon är då rakt inte gammal! Jag har aldrig sett mina föräldrar som gamla utan mer mor och farföräldrar..

2009-03-12 @ 11:33:53
URL: http://jasas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0