Överklassens ungar

Vi satt och tittade på Madicken, och så utbrister Oscar en undran om varför alla Astrid Lindgrens figurer tillhör överklassen. Jag försökte säga emot men det gick sådär.

Madicken var vi överrens om.
Lotta är väl lite mittemellan.
Emil, tyckte jag men så sa han att dom har ju både dräng och piga.
Ronja, tyckte jag men så sa han att hon är ju hövdingens dotter.
Rasmus på luffen stämde ju inte riktigt.
Pippi tyckte inte jag men så är hon ju hövdingens dotter och har gott om pengar.
Lillebror i Karlsson på taket, var väl sådär.

Fler kommer jag inte på just nu. Varken överklass eller nån där under. Nu har han ändrat sig till att dom flesta är överklass, eftersom jag överbevisade "alla".


Håller ni med om att dom flesta av Astrids karaktärer, kommer från välbergade hem?

Kommentarer
Postat av: Anneli

Nja... tjuvar tillhör väl knappast överklassen, så Ronja kan jag inte hålla med om. Vad gäller Emil, så har man ju märkt när prosten och övriga kommer på besök att de är högre i rang iaf - och det ställs extra krav på att mat och uppförande ska anpassas därefter. Emil fick ju bland annat vara grindpojke för att försöka få ihop lite egna pengar. Och de är ändå bönder, och de tillhör inte samhällets övre skikt, kanske att de är har de bättre ställt bland "sina egna" isf. Pippi... hon är väl också dotter till en sjöman, och de ansågs väl knappast tillhöra samhällets övre skikt.

Lotta är väl mera medelklass... Madicken vet jag inte tillräckligt mycket om.

2009-08-14 @ 19:00:13
Postat av: JASAS.se

Nja.. Bröderna lejonhjärta hade det ju väldigt fattigt... för att ta ännu ett exempel :D

2009-08-14 @ 22:48:19
URL: http://jasas.se
Postat av: Oscar

Ja men innan dem dör bor dem inte särskilt dåligt. Sen efter dem dör får dem ju egna hästar o massa annat så dem är inte särskilt fattiga där.

2009-08-15 @ 17:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0