Lite, okej ganska mycket, men göteborgska!

Fanns en klubb på Facebook om att vara från Göteborg, så den fick man ju gå med i.
Där hade dom dessutom en "ordlista" som var lite rolig:


Tjomme - Kompis (fast jag tycket inte kompis är en bra "översättning" - som jag använder det)
Tyken - Uppkäftig
Åpen - Glupsk
Skobba - Skolka
Bamba - Skolmatsal
Mackapär - Grej
Änna - Liksom, typ
Gött - Härligt/Bra
La - Väl
Gör - Förstärkningsord (gör gott=jätte gott)
Tjöta - Prata
Körv - Korv
Gola - Skvallra (hade inte jag hört innan)
Banga - Skita i
Knö - Tränga sig
Tjalla - Skvallra
Go - Dum i huvudet
Böla - Gråta högljutt
Knökat - Överfullt
Flö - Akta/Flytta på dig
Svale - Trappuppgång (fast jag säger sval)
Gé daaaj! - sluta


Och jag har fortfarande svårt att förstå att det finns folk som inte förstår detta, haha!
Har ju fått översätta till Oscar då och då, och så tycker han det låter så roligt när nån pratar riktigt göteborgska, men vaddå pratar inte alla så?


Hittade också den videon som är så skön, med engelska till svenska till göteborgska:




Och så hittade jag en annan rätt skön. Mest för att han svär i typ varje förklaring. Och när jag läste listan ovan så försökte jag sätta in dom i en mening, och svor typ i varenda en, hah!


Kommentarer
Postat av: chathrine

Tjomme säger vi med om en korkad, dryg person. Och körv! "Fônt ja änn kôrv så huppä ja i älva" Fin låt från börlängää.

2009-04-01 @ 12:03:42
Postat av: Kattis

Jag kände typ inte igen ett enda ord i den andra filmen? O jag är ju från Göteborg ju.. vafazen?

2009-04-01 @ 16:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0