Försäljning

Men hur är detta möjligt? Jag hade precis vad jag skulle hitta på idag, men så försvann det. Nån som tog det? Ge tillbaka, snälla. Jo!

Det är lite roligt det här med försäljning. Hur olika försäljare gör för att få sålt sin vara.Hur man gör eller inte gör, vad man säger eller inte säger. Ens försälningsteknik egentligen.

Som jag blivit lärd, och lärt mig, ska man vara på, nästan påträngande. Man börjar i mitten och går uppåt. Sen ska man sälja mer. Läsa av personen och fråga så man vet vad den vill ha, och lite till. Inte så att man ljuger egentligen men kanske överdriver? Eller man kanske klarar sig på nåt annat men så puschar man för att tjäna mer pengar. Man pratar om varan hela, hela tiden. Fördelar, varför den är bättre än den innan, varför man bara måste ha den, och lite annat.

Sen kan man också vara jättesocial. Och bara prata, prata, prata. Egentligen inte så mycket om varan, men för att få en bekväm stämning och man inte ska kunna säga nej. Intressera sig om ens liv och få en att tro att det är ens vän som sitter där brevid en, för alla vill väl hjälpa en vän? Då behöver man inte förklara vad som är så bra, så klart nämner man det men man tjatar inte om det. Sen berättar man hur roligt man kan ha med den, hur speciell den kan bli, så man måste ju nästan ha den. Nej, man måste ju ha den eftersom min vän säljer en så bra och speciell grej, jag måste ha den.

Sen kan man göra som jag gör. Ser vad personen är intresserad av, berättar om det och berättar varför den är bättre än den snäppet ner, och varför den snäppet upp är bättre. Svarar på frågor men pushar inte. Känns som att ljuga. Visar nåt att "kanske denna?" för att se om det kanske är av intresse, liksom läsa av kunden. Sen kan det hända att jag står och babblar hur länge som helst, så försäljande jag känner mig då! Så som försäljare "ska" vara. Men då känns det bra, då brukar det vara rätt, precis vad personen velat ha hjälp med och fått köpt. Speciellt om det är nåt personen är tveksam till, inte riktigt har bestämt sig. Men man vet att det är bättre. Inte för att man vill sälja mer, utan för att man vill att man ska sälja rätt, vad är annars meningen med att sälja?

Alla gör vi på våra egna sätt, finns säkert fler sätt att sälja på men dessa är de närmsta mig just nu. Men jag kan nog inte säga att nåt är rätt. Så egentligen, hur säljer man bra? Hur är man en bra försäljare? Inte för på:ig, inte för tjatig, inte för tillbakadragen. Jag tänker bara utifrån mig, jag vill ju inte att säljaren ska stå och pracka på mig saker jag inte vill ha eller inte behöver. Eller mer eller mindre lurar mig till nåt jag inte vill ha eller inte behöver. Men samtidigt behöver jag ju veta om det finns nåt jag vill ha eller behöver. Knepigt det där.


Förresten, är det nån som har koll på det här med statisk på bloggen? Snurrigt det där med "alla sidvisningar" och "unika besökare", hur funkar det?
Snurrigt värre, men sånt är det ibland.

Tjing!

Kommentarer
Postat av: Jasas

Kul att du också har blogg juh! Du hamnar bland favoriterna direkt här på datorn :)

Hmm.. om jag fattat det hela rätt så är det bra ju högre staplarna är! Haha!

2008-05-29 @ 23:19:27
URL: http://inken.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0