Ett långt, jobb(igt) inlägg

Anneli: Nja, inte jättestor skillnad. Har nog inte ens varit en hel grad. Elementen, på? Det är ju bara det allra sista i oktober, man behöver väl inte stå på? Dom är på max men iskalla. Dock funderade pappa redan förra vintern om dom kanske inte var trasiga eller nåt fel på, så vi får väl se.





Nu är jag hemkommen, potatisgratängen står i ugnen och Oscar steker kassler till. Mumsibumsi säger jag om det för nu börjar min mage bli riktigt hungrig också!

Jag tycker det är så himla trevligt att åka till mitt jobb nu för jag får beröm mest hela tiden. Tre gånger denna veckan har jag fått uppskattning/beröm och det gör ju jobbet så mycket lättare också. Skriver ett långt inlägg först och i slutet en kortfattning för den som inte orkar/vill läsa allt tjötet.


Efter att Carina hade varit så snäll så kände jag att jag var tvungen att visa henne hur glad jag är att ha henne som chef så jag skickade ett SMS och tackade henne för att hon var den bästa chefen man kan ha och hon svarade tillbaka att jag måste vara en av de bästa extra anställda man kan ha. Sen när vi pratade i telefon dagen efter var hon jätteglad och chockad för det var ju liksom ingenting.

Sen under det samtalet tyckte hon också att jag hade varit jätteduktig när jag jobbat kvällen innan, som fyllt i att göra-pappret. Jag sa ju aldrig vad dom nya rutinerna innebar (och när jag letade efter inläget hittade jag ett där jag skrivit "gå till skolan" istället för till jobbet, hah!). Vi har ett papper med olika områden som ska checkas ett tag innan stängning och är det nåt som inte är okej, fyller man i det så dom som jobbar dagen efter vet vad som behöver göras. Går igenom nästan hela butiken, lagret och annat som vi ("vanliga") säljare annars kanske inte är så insatta i så det känns jättebra med lite mer inblick i det andra också.

I vilket fall så skulle vi köra stenhårt på det efter Carina varit på mötet och i onsdags när jag kom till jobbet såg jag inte att en sån var gjord men tänkte att jag skulle göra en ändå. Kunde ju varit så att den var klar eller bara att man missat dagen innan. Jag gjorde min i alla fall. Och då när jag pratade med Carina igår var hon så glad över att jag hade gjort det för dom andra tre (och hon själv, antar jag, hehe) har inte fått in det i rutin men nu minsann! Så jag hade varit jätteduktig som gjort den.

Och när jag kom idag var hon bara tvungen att visa mig det senaste provköpet, också från i onsdags, som jag hade gjort. Jag blev nervös men hon sa att det var jättebra och då kändes det bättre. Provköp är ju att en person kommer in och "låtsas" vara kund för att se hur vi är och gör. Dom ska typ testa oss inom ett visst område i butiken (täcke/kudd, trädgård, möbler, allt till fönster, sängar, madrasser) och det är olika varje gång. Det dom ska kolla, inom kundrelation, är att dom får nån slags hälsning vid ankomst (nick eller liknande räcker), om dom blir kontaktad av säljare inom 3 minuter, om säljaren ställer tillräckligt med frågor för att fastställa deras behov, om säljaren presenterar relevanta varor och sen även dyrare varor, om säljaren försöker merförsälja (påslakan eller lakan till täcken, madrassskydd till sängar). Inom butikupplevesen ska dom känna sig välkomna och uppskattade, att butiken är städad/uppfylld och att säljaren erbjuder "ett bra erbjudande".

Det är alltså nu 8 punkter man ska bli godkänd på, allt jag missade var 3 minuters-regeln och förmodligen för att jag var ensam i kassan. Patrik var på lunch och Jessica var på andra sidan butiken och jag hade förmodligen kunder i kassan eller (hrm, nej, så kan det inte vara, hehe) så missade jag bara. I vilket fall så hade den här provköparen kommenterat en hel del: Ställde säljaren tillräckligt med frågor för att fastställa dina behov: Jenni var kanon! Presenterade säljaren fler varor inom samma typ, dessutom bättre och dyrare: Mycket bra presentation! Kände du dig välkommen och uppskattad: Toppenbra tjej jag pratade med. Mycket t(trevlig, antar jag för att det ska stå, kom inte med i utskriften).

Så det var extremt trevligt, vanligtvis brukar dom inte utveckla så mycket så antingen är det för att det är lite nytt nu eller för att det är en ny provköpare. Och jag blir så irriterad för att jag inte kan komma ihåg att jag ens haft en provköpare. Man borde reagera om man blir utfrågad vid nu då täcken och kuddar, sen köper kunden nåt för en tia eller så. Dels för att kolla hur vi är i kassan och så att vi är rätt inloggade (så mitt namn står på kvittot). Det tråkiga är bara att hade jag tagit 3 minutaren också, hade jag fått en flaska vin eller en biobiljett, höhö. Vi har en sån tävling i vår butik för alla tjänar på bra provköp, på många sätt och vis.

Blev ett långt, jobb(igt) inlägg men vissa saker kräver ju lite förklaring och jag var ju tvungen att skryta. Men kortfattat: Min chef är mycket nöjd med mig, hon uppskattar att jag anammar det nya som dom andra inte riktigt fått med i rutinerna och jag har gjort ett killer-provköp. Kort och gott: JAG ÄR GRYM!

Kommentarer
Postat av: Hanna (at) jasas.se

Här kom bubblet igen, wiih!



KUL med respons!! Det behöver man verkligen höra :O Vad stolt jag blir över dig lilla Jenni som tar plats på jobbet :D Och vad din chef uppmärksammar och berömmer. Wiih!



Åh, såna hade vi på McDonalds då vi jobbade där. Men de kallades för kontrollanter. Helt jätteläskigt var det och vi hade absolut INGEN aning! Men jag fick alltid full pott eftersom jag alltid var trevlig, korrekt och kunde alla (och då menar jag verkligen alla) grejerna i huvudet (som ingredienser, menyval, tillbehör, priser etc). Man blir så glad!!!! För då är man ju bra alltid, och inte bara för att det är en "kontrollant".



JAG BLIR SÅ STOLT ÖVER DIG!! studsar upp och ner med laptopen i soffan :D



Det var ett JOBB inlägg men inget JOBBIGT!! Pyttsan! DU ÄR GRYM SOM FAN! Ingen är så bra på JYSK'eriet som du är!

2009-10-30 @ 22:05:30
URL: http://jasas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0