Jullistan

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Nej, julafton är i princip enda dagen på 365 som jag inte kan tänka mig att jobba.

Bakar du något till jul? Vad?
Vill gärna göra pepparkakor men absolut inget måste. Eller jo, men det blir inte av ändå, hah!

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Spelar ingen roll, pillar ut dom och äter dom "löst" om det är i ändå. Men inbakat får det inte bara, bara utanpå.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Båda funkar, skulle väl vara hemmagjort för att det är mysigt i så fall.

Knäck eller ischoklad?
Seeegt knäck. Ischocklad är inte favvo men det går ner.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje advent/söndag) ut?
En "klassisk" röd en som vi ska pilla ner damm (what, hur tänkte jag där?) glögg (what igen?) mossa i! Och tomtar och lite sånt. "Som det ska va!"

Som fönsterprydnad stjärna eller el-ljusstake?
Vi har bara (röda) elljusstakar. Inga stjärnor alls.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Singelpost FTW! Om det inte är så noga kan man skicka en önskning via SMS eller FB men till dom som betyder nåt skickar man riktiga julkort, yes!

Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…eller vad?
Granen ska vara röd och silver, som alltid. I köket och v-rummet blir det mycket rött och i sovrummet blir det inte så mycket pynt men svart, guld och rött i så fall?

När julpyntar du hemma?
Stakar och gardiner till första advent (helst). Granen kläs på uppesittarkvällen.

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nu har vi som sagt bara stakar så det blir ju att två som matchar får stå i samma fönster, vilka från år till år är inte så noga. Är bara andra julen här också så sett. Men inte jättenoga att allt är exakt samma, nej.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Traditionella saker. Skulle aldrig klä min gran i svart/blått/lila (enbart då) eller ha en svart/blå/lila gran.

Har du ett färgtema i granen?
Ja, röd och silver (är väl lite halmsaker också?) så får vi se om det blir mer sen eller vad det blir av det.

Levande gran eller plastgran?
I år blir det äkta men för mig kvittar det egentligen, känns mest onödigt med äkta.

Hur ser din julfrukost ut?
Julskinka på en macka, kanske lite tomtegröt. Får se om det blir julmust till, det hade alltid jag och pappa.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?
Ett jävla flängande har det alltid varit hit och dit så vi minskar på det lite pö om pö.

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Inget av det, vi dricker julmust eller mjölk.

Vilken glögg brukar du dricka på jul om ni köper den?
Anwser as above.

Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?
Äter mandeln och russinen bredvid om vi är hos nån som dricker glögg.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Nope. Clementin är mumsigt och jag äter gärna några lådor per vinter men inte måste på jul just.

Vilken är din favoritjulskiva?
Den som är typ som denna, väldigt lik i alla fall.

Vilken är din favoritjullåt?
Kan inte komma på nån direkt, går nog och trallar på dom flesta (året om).

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka är mitt enda måste, gärna farfars köttbullar. Sill äter jag inte men bara skinkan finns så är jag nöjd.

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jul skin ka. Eller ja, jag griljerar den ju bara, hah!

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Utan fast med skinka på.

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?
Tomtegröt tror jag. Inte helt 100 på vad det andra är, men det är la med grädde och clementin i?

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Inte på julbordet! Men annars är det gott om man har tålamodet.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust, som sagt.

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Jag ringer mamma några gånger om när jag gör skinkan, räknas det?

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Nej, jag har nog inte sett hela mer än en-två gånger vad jag minns.

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Vet faktiskt inte vilka som är, eller ja jag minns inte, eftersom jag så sällan ser.

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Ja men jag minns inget av den.

Har ni tomte hemma?
Nu är det nog slut hos mamma tills nästa eller näst-nästa år. Men när vi var små hade vi.

Köper du julklappar till många?
Beror väl på hur man ser det, jag köper till sex personer i "min" familj, sen är det ju nio personer/par i "Oscars" släkt vi köper till.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Vi har inte så många barn i familjen, jag/vi köper bara till våra föräldrar (med sambos) och syskon. Och vi köper förmodligen både till Oscars syster och hennes barn.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Jag ääääääälskar att slå in paket!

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Gärna lite "gammaldags" med tomtar och så på, men allt möjligt funkar.

Roligast att få i sin julklapp?
Nåt man inte förväntat sig? Nåt man behöver?

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Jag vet verkligen inte. Tänker och tänker men kommer inte på nåt - så tråkig är jag.

 

Tjuvfade denna hos Chathrine her self!


Kommentarer
Postat av: Anneli

Men då ringer jag dig den julen då jag får för mig att göra skinkan själv :)

(Vi är ju aldrig hemma på jul, utan hos andra och snyltar).

2009-11-29 @ 11:49:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0