What about Midsommar?

Det är snart midsommar. Nästa helg är det midsommar. Helt sjukt vad tiden går!

Och detta blir, vad jag kan minnas, den andra midsomarn i mitt liv som inte ser väldigt lik ut de tidigare. När jag var liten, och några år till, var vi hos våra grannar som sen blev våra gamla grannar och hade femkamp. Vi var allt från tre till sju-åtta familjer som körde och hade en trofé man vann och skrev sitt efternamn på. Den som vann höll sen i tävlingen nästa år.

1992 eller 1993 började vi och det dog faktiskt ut med mig och Oscar 2007. Vi hade aldrig vunnit, förrän jag och pappa var själva första gången 1997. Sen vann vi igen nån gång på 2000-talet (hah!) och året efter igen. Sen vann jag och Oscar när vi var själva 2006 och året efter det planerade vi in annat, utan en tanke på Hulanvandringen.

Och det som nu är "uppe hos mamma" eller "där Anton spelar fotboll" var förut "uppe vid sjön", där i alla fall brukar det vara lite mys med pilkastning (som pappa alltid vinner), lotter, korv, dans runt midsommarstång och massa, massa, massa folk. Och så lite olika grejer år till år, beroende på vem som håller i det skulle jag tro.

Har för mig att jag och pappa varit med på alla Hulanvandringar, men jag kan ha fel. Då var 2007 första året jag gjorde nåt annat. Vilket var att ligga på svärfars soffa och glo. Never again sa jag då. Och förra året var vi nog hos mamma, om jag inte minns helt fel. Men midsommar ska fortfarande vara nåt mysigt och kul med go mat och sådär.

I år då, då ska vi på bröllop. En gammal kompis till Anders ska gifta sig och jag satt och "räknade" här ikväll och insåg att vi har ju faktiskt känt honom i 12 år, även om Anders känt honon betydligt längre. Och ja, vi har ju känt den blivande frun lika länge för dom har varit tillsammans i 20 år och har 3 barn ihop. Men det ska bli kul!

Dock är det i Norrland, i närheten av Luleå om jag inte minns helt fel. Så vi åker på torsdag och kommer hem på söndag. Men det där med åkandet känns sådär kul. Oscar ska se om det finns billaddare till min dator så vi kan se på film och/eller spela. Annars är det typ två timmar och sen god natt.

Och så jag och Anton i bilen, så grejt. Fast jag är bättre på att åka bil än buss, då blir jag rastlös på 20 minuter och klättrar på Oscar som håller på att somna. Men det ska nog gå bra. Vi har gjort det förr. Får bara hoppas att killarna sover så mycket som möjligt så jag får vara ifred. Och kan jag ha igång datorn, kan jag för-blogga.

Jag fick idén igår, när blogg.se inte ville funka. För att inte glömma satt jag och skrev i ett vanligt textdokument och kopierade bara in det i bloggen sen. Risken är bara att det blir låååånga inlägg då, hehe. Och fota, om man kommer ihåg, kan man ju göra och lägga in och fixa direkt. Japp, det kommer gå så bra det här!

Får se hur det ser ut med internet uppkoppling där uppe dock. Vi ska hyra stuga så det ser väl inte allt för ljust ut. Men nåt mobilinlägg kan man ju alltid slänga in om inte annat. För jag känner inte för nån paus, men det kanske det blir ändå bara för att. Inte så mycket att göra åt liksom.

Ja, så var tråden tappad. Midsommar ska bli trevlig hade jag tänkt i alla fall, hela helgen där dessutom. Mysigt att vara i Norrland, ska försöka ha kvar min egna dialekt bara. Och få Oscar att behålla sin. Annars lär vi ju smälta in bra där uppe. Ja, nu ger jag mig för nu är jag långt ifrån vad jag tänkte från början!

Kommentarer
Postat av: Anneli

Hujeda mig vad tiden går fort då. Hade inte ens reflekterat över midsommar innan jag läste! ;) I min bok har sommaren inte ens börjat än ju! :D Men jag hoppas ni får en trevlig vistelse i norrland :D

2009-06-11 @ 12:56:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0