Massa tal igen

Nilla: Ja det känns jätteudda, plus att jag tänker på 10-talsåren för 100 år sen när jag tänker på -10 (1910), -11 (1911), -12 (1912) och så vidare. Förstår att det känns udda att säga att "den" kommer vara född år 10, haha! Jag hoppas jag har vant mig tills jag får barn, idag känns det som jag inte kommer kunna säga "H*n är en 10:a/14:a/18:a" eller vad det skulle bli, jämfört med idag säga att man är 89:a eller nån är 02:a. Vilka problem man har, hah! Och tack så mycket, också!





En annan grej som är lite kul, apropå årtalen.
Det här blir ju 10-talet och även om jag, som jag skrev här ovan till Nilla, bara tänker på 1910-talet så är det ju 10 det är nu. Men förra årtiondet var ju 00-talet. Och jag säger nollnoll-talet.

Där emot har jag ju en envis sambo.
Och nej, jag är det inte det minsta. I alla fall så envisas han med att nollnoll-talet låter fult, så han tycker att man ska säga noll-talet. Men jag får inte ihop det med övriga tio årtionden, man kan inte säga noll-talet och tio-talet. Då blir det ett-talet. 20-talet blir två-talet.

Vad säger ni?
Har vi lämnat nollnoll-talet eller noll-talet? Kommer det kännas konstigt att prata om sånt som hänt -15 istället för -05?

Kommentarer
Postat av: Anneli

Man vänjer sig allt. Jag menar, det var ju en omställning att skriva/säga 00,01 också innan man kom in i det. Innan var man ju uppe på -90 osv och då kändes det väldigt skevt att skriva -00. -10 kommer ju ändå efter -09 så det går i rätt följd. Tycker inte det känns så konstigt faktiskt :)

2010-01-04 @ 12:17:44
Postat av: Nilla

Jag måste börja med att säga att för mig var det inte alls samma omställning att skriva & säga 00-talet. Fast jag sa 2000-talet, alltså tvåtusen-talet då. Men det sjönk in direkt för mig, det låter inte det minsta konstigt i mina öron, o det gjorde det inte då heller...



Men nu med -10, -20, osv... Det känns helkonstigt.



"-Ja, mitt yngsta barn är född -10?"

Hmm, kommer ta tid o vänja sig, mycket låååång tid! :) Men det är väl som Anneli säger, man vänjer sig, förr eller senare ;)

*skratt*



Jag bor oxå i Ale, närmare bestämt i Alafors...

O du?

2010-01-04 @ 13:17:27
URL: http://phernilla.bloggplatsen.se
Postat av: chathrine

Jag säger "nittonhundratalet" & "tjugohundratalet".

Alltså säger jag "tjugohundratio". Inga förkortningar, det känns skumt när man känner folk som är födda 19XX.

2010-01-04 @ 13:49:13
URL: http://snovit.wordpress.com
Postat av: ♥ Jasas

Jag tycker faktiskt inte det känns så vidare konstigt! Jag säger tvåtusentio när jag pratar om året högt..

2010-01-05 @ 20:36:58
URL: http://jasas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0