Så ska det inte vara

Jasas: Att jag ska passa på! Fast det blir "bara" en rätt, lax. Ikväll och lunch imorgon för idag har jag ju resterna från igår och på fredag kväll kommer han hem. Om än sent, men tänkte ha mat klart ifall han är hungrig.





Nu närmar vi oss 36 timmar, det här går snabbt. Jag har diskat två diskar, har två kvar. Startat andra maskinen tvätt och har minst två kvar, beroende på hur mycket som får plats på ställningarna. Sen ska jag bara allmänt småstäda, ta golvet och framförallt badrummet. Så är här helgfint när han kommer hem imorgon och ifall vi får besök. Oscars (barndoms)kompis från Västervik kommer till Göteborg imorgon för att hälsa på en annan kompis, så får vi väl se om han kommer hit eller inte.


Jag har tänkt på det här med resan, och jag tycker det är så tråkigt att det är så oplanerat. Dom betalar ändå runt 2000-3000 i terminsavgift som går till den här resan (och betalar ändå lite extra själv om mat och så) och så på grund av att det var eleverna själva har planerat resan vilket har gjort att dom inte får ut så mycket som möjligt av det hela. Till att börja med så bor dom på ett dyrare hotell, jämfört med att bo på vandrarhem eller en sovsal. Dom är borta en natt för två i klassen (på 15-17 elever) inte hade råd att lägga 350 kronor extra för en natt till, för att dom inte ville bo på vandrarhem. Två stycken, av 17?

Idag har dom tre timmar från det att dom kommer fram (om allt klaffar med tider, som alltid när man reser) då dom ska äta lunch och ska checka in och såntdär. Sen gör dom studiebesök i Christiania och så är dagen slut. Eventuellt nån kvällsaktivitet efter middagen men ändå. Och imorgon samlas dom 8.30 och ska på studiebesök i Louisiana klockan 11 och efter det är dom lediga tills bussen går hem igen, klockan 18.15. Tycker det är så sjukt att dom är borta i två dagar och går på två studiebesök, eventuellt hittar på nåt mer på kvällen. Men det är dels för att eleverna också bestämt det, för att dom inte har råd med så mycket och för att dom var ute så sent i att planera allt - eftersom eleverna skulle fixa själva.

Vi snackar folk som är kanske 17-18 och upp över 30 (minns inte om dom har kvar nån "så gammal" nu, men ändå) och man tycker att dom skulle kunna ta lite ansvar och göra nåt bra av det, när dom ändå betalat för det själva. Och jag tycker ändå att lärarna borde ha gjort en backup plan, dels för att dom borde känna klassen och veta att det skulle gå åt pipan, dels för att dom ändå lagt mycket pengar i det här som blir bortkastade nu. Dom var i Polen förra året och då hade dom fullspäckat schema hela tiden. Dom jobbar dessutom nu med invandring, det är därför dom åker dit, men gör inget som direkt har med det att göra. Så störande.

Inte för att jag klagar så sett, det blir bara en natt och sen är han hemma men ärligt talat hade jag hellre sett att han var borta två nätter men fick ut nåt av resan. Det tar ändå fyra och en halv timme att åka, en resa. Nio timmar av 39 som dom sitter på buss, plus det dom åker när dom är i Danmark. Känns så meningslöst att han ska vara borta och sitta och åka och allt, för ingenting. Men men, han får några timmar med sina kompisar och jag får städa i fred.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0