När det faktiskt var riktigt nära

Jag tycker såhär: fotgängare har företräde vid övergångsställ. Står jag vid ett övergångsställ så går jag, såvida bilen som kommer inte är där före mig. Står jag där emot inte vid ett övergångsställ så kan jag stå och vänta tills jag ruttnar, om så är. Helst om det finns ett inom synhåll.

Därför går jag iprincip rakt ut, även om det kommer en bil. Jag kollar så klart så den inte är så nära att jag inte hinner och att den hinner bromsa, men jag hatar verkligen dom som gasar vid övergångsställ, för att hinna. Men en gång var det riktigt nära att jag blev påkörd. Men ah, vad gör det? Jag klarade mig ju.

Oscar tycker inte om att gå, framför allt i stan med alla bilar, med mig. För jag bara går. Fast nu har jag faktiskt blivit bättre på att följa lagen. Förut var det bara att kuta på, nu tänker jag ändå på om det är övergångsställ eller grön/röd gubbe innan jag beger mig över.


Men så idag. Vi var på väg hem, hade varit hos pappa. Kommer till övergångsstället och jag vänder mig bak och ser en stor, svart typ minibuss (eller modell bra stor bil) men tycker att den är såpass på avstånd att den hinner ju stanna, och när den ser att jag beger mig ut hör jag bromsarna ila.

Jag får för mig att titta igen, och ser att bilen fortfarande rullar! Fick höra sen av Oscar, att han hade tydligen inte alls stannat då, utan bromsat in för att sen försöka gasa förbi mig. Jag tittar och tycker han stannar och tar ut min fot mot gatan för att gå, men han står fortfarande inte still.

Till slut, ser jag hur munnen går i ett, och så stannar han bilen och jag går över. DÅ kom jag på att jag blev rädd för bilen och han som satt i. Är glad att han inte slängde ur sig nåt när jag gick över. Och sen kom chocken. Mötte en vi känner som skrattade och sa "du är då minsann inte rädd du!"

Och några steg senare blev jag galen och förbannad och rädd! Jag trodde han skulle köra över min fot! Och så gör man ju inte, hade jag inte kollat en gång till, hade jag kanske inte suttit här. Och bilen var såpass stor så det hade nog inte slutat allt för bra, om vi mötts. Visst är det ju faktiskt mitt fel också, men jag har ändå företräde.

Dum som jag är, så tänker jag alltid "han får ändå böta, om han kör på mig på ett övergångsställe" (nu är det ju inte så självklart egentligen, men dum som jag är) men vad fan är det bra för om jag förlorar mina ben? Eller värre? Ne fy, det var obehagligt men det lär jag ha glömt tills nästa gång, garanterat.

Undrar bara vad han, enorma killen, som körde tyckte och tänkte. Och tänker. Och om han ens kommer ihåg det. Han blev ju sur för att jag "bara gick rakt ut i vägen" och svor som ett jihu, men tänker han ens att kanske, kanske kunde han ha dödat någon idag? Kanske inte hade varit första gången.

Så, jag tycker att alla ni som kör bil, och inte lämnar företräde till dom som går och är vid ett övergångsställe; GÖR DET! Så bråttom kan du inte ha att det är värt att ta någon annans liv. Dessutom är det väldigt trevligt av dig, att sakta in när du kör förbi någon som inte är i en bil, var på vägen den än befinner sig.

Kommentarer
Postat av: chathrine

I davids/brors trafikböcker finns det en bra regel; Sätt upp tummen (sträck ut armen emot det håll bilen kommer ifrån). Ser man inte bilen för tummen, så är det okej att gå över. Ser man bilen, så ska man vänta till den åkt förbi.

Det är nog dags att du lär dig trafikreglerna, för den dag du får barn så vill du ju lära barnet det rätta...

Har en kompis som blev överkörd på övergångsstället. (precis då de ändrade reglerna för företräde till fotgängare som står vid övergångställe)...hon bröt höften och kunde inte sköta sina 3 barn på mkt länge.

2009-06-15 @ 20:50:59
Postat av: Anneli

Jag stannar alltid vid övergångsställen, för man vet aldrig. Och när jag sitter på passagerarsätet i bilen, så vet jag att det inte är lätt alla gånger heller. Vissa övergångsställen ligger så dumt till, så man kan inte avgöra om fotgängaren ska gå över eller gå förbi, och så vips, gör de en helsväng och knallar rakt ut utan att se sig för. Då är det inte lätt att hinna bromsa. Inte heller om man som fotgängare kommer från en tvärgata där häckarna är höga och bilisten inte ser en förrän det är dags att gå över i princip, jag stannar alltid vid såna ställen, men många går rakt över.

Över lag är det många som missköter sig i trafiken, både bilister och fotgängare. Idag klev det ut en tjej rakt i vägen där det inte ens fanns något övergångsställe, utan att se sig för. Cyklisterna i stan tror att de har samma rättigheter som fotgängare och bara cyklar rakt ut också. Och cyklar i bredd på bilvägen och allt.

Men jag tycker absolut du ska vara mer rädd om dig, för alla stannar inte. Och som du skrev, vad spelar det för roll om bilisten får böta, om du blir allvarligt skadad?

2009-06-15 @ 23:08:32
Postat av: Hanna (at) Jasas.se

Jag stannar alltid en bra bit från övergångsstället för att markera att jag uppfattat den gående, men ibland då folk bara går rakt ut så är det lite svårt att uppfatta detta..



Tycker ivf att du ska bli mer rädd om dig, för alla gör inte som jag (om man får skriva så). Ingen annan är rädd om ditt liv, så det ligger helt på ditt ansvar.. Du får inte göra så mer :(

2009-06-16 @ 02:50:51
URL: http://jasas.se
Postat av: Kattis

Jag brukade också bara gå rätt över vid övergångsställen (obevakade då, där jag har företräde). Eller ja jag hade ju lite urskiljnnigsförmåga, tex om det kom en lastbil kunde jag vänta eller om det va halt.. Men annars har jag företräda o då ska jag få gå! Dom får ju ändå bäta annars ;)

Nu är jag lite försiktigare.. skyller på åldern haha

2009-06-16 @ 07:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0