Storhandling - how I do it

Idag bidde det storhandling. Och matlista.
Har varit så mycket "Vad ska vi äta idag dååå?" den senaste tiden så jag sa, pang på, att nu kör vi detta! I gamla lägenheten storhandlade vi allt vi kunde komma på för det var så sällan vi kunde handla så mycket, sen åt vi det goa först och tvingade i oss det mindre goa så långt det gick innan vi sen köpte nytt.
Nu kan vi veckohandla och göra matscheman och sånt där för vi kan gå ner och handla när som. Så kan man äta go mat jämt, behöver inte ha "ut i fall att" mat eller nåt sånt.

Men skit samma, det var inte det jag var ute efter.
Det jag tänkte var att visa hur det går till, innan vi kommer iväg till affären. Och innan vi kommer iväg till affären - igen.




Först gör jag en lista på vad man kan äta. Kategoriserar och lägger upp. Idag vart det övrigt, kyckling, köttfärs, korv, kassler och kött. Sen fyller jag liksom på under, vad man kan göra med varje grej. Kycklingröra, köttbullar, falukorv i ugn, kasslergratäng och stekt fläskfilé, som exempel.



Sen raddar jag upp veckans dagar och lägger till en middag för varje dag. Nu när jag inte har en aning om hur veckan ser ut med jobb vill jag inte planera in luncher som måste lagas, för att vi inte ska köpa hem massa mat vi inte hinner tillaga.



Näst på tur blir att skriva allt som behöver handlas inför veckans matlista, för att förhoppningsvis slippa gå och handla sent efter jobbet eller nån dag stå utan nåt vesentligt.



Sen raddar jag upp allt som ska handlas, och vad som ska handlas på Ica (alltså inte på Lidl). Sen kan jag gå igenom vilket som kommer först och näst och sist i butiken och skriva dom i den ordningen på inköpslistan sen, så slipper man ränna runt hela butiken flera gånger för att man missat eller vad så.



Och vipps så har det blivit en inköpslista! Det som inte stryks, och där med handlas på Lidl, åker vidare till nästa lista som kommer med till Ica sen.



När det blir så lite varor, numrera jag dom (orkar jag när det är fler varor, numrerar jag efter gångarna, för att göra det lite lättare) i vilken ordning dom kommer i affären och sen skriver jag dom igen i ordningen dom kommer, igen så man slipper springa fram och tillbaka.



Sist och minst, har vi ytterligare en shoppinglista att ta med till affären! Tar sitt lilla tag alla procedurer men that's me, aningen kontrollfreak. Och när man väl är där i affären sen, går det snabbare. Inbillar jag mig i alla fall, höhö.


Jaa, så gott folk, går det till när jag och vi handlar. Och egentligen måste det inte vara storhandling (i alla fall inte det med att radda upp det i ordningen det kommer i affären) men då är det ju som bäst och mest funktionellt.
Och så kommer Oscar och säger att han tror att jag tycker det är roligt att skriva inköpslistan! Oh no no, men jag måste ju. Annars blir det inte som jag vill och då blir det pannkaka, fast oätbar sådan. Och så kan vi ju inte ha det. Så jag skriver listan... listorna.

Kommentarer
Postat av: Jasas

Jag har bara EN fråga - varför köper man ens hem sånt som bara är lite mindre gott? :P

2009-01-05 @ 09:02:43
URL: http://jasas.se
Postat av: Marina

hehe sicken grej.. men säkert bra!

2009-01-05 @ 11:36:20
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/
Postat av: chathrine

haha, jag är en list-drottning med. Gör inte så mkt som dig, men skriver fryst, torrvaror, frukt/grönt och mjölkprodukter/ägg var för sig.

2009-01-05 @ 13:51:03
Postat av: Anneli

Ojoj, det var ett avancerat tillvägagångssätt! Men så länge det funkar så ;D

2009-01-05 @ 22:40:48
URL: http://myspecialplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0