Apropå inavel

Dom senate dagarna har vi pratat en del här hemma om den inavel som råder i vår butik. Inte nog med att vi är en liten butik, alla känner alla på nåt sätt och vis. Och nyss ringde telefonen och det var han som har jouren som varit här och fixat vattnet och talade om det. Sen när  jag berättade för Oscar vem det var, med namn, och han undrade vem det var och får svaret "Carinas svåger!" så kom jag på att jag nästan måste berätta.


Carina är väl länken hos oss alla i princip.

Den som var först in i gänget var lilla Malin och jag ska inte svära på att det var så att Carina känner hennes föräldrar och på så vis fick hon extrajobb hos Carina. Nåt på det viset, i alla fall.

Sen kom Jessica, Carinas lillasyster. Nån närmare förklaring på det behövs kanske inte?

Filip, även om han inte jobbar hos oss längre men inom Jysk och fortfarande ses om en av oss, började praktisera eftersom hans mamma jobbar på samma ställe som Carinas mamma. Efter praktiken var han, som en annan ni känner, fast och har gått där i ett par år nu.

Carinas mamma drog in ytterliggare en; sina grannars dotter Rebecca som blev anställd efer en prao.

Sen kom lilla jag! Dock utan nån connection vad jag då visste. Men lite senare i historien visar det sig att Carina spelar poker med min pappa, både på nätet (utan att först veta om det) och även i verkligheten. Och att hennes sambos bror jobbar för samma företag som pappa, företaget vi bor hos, fast på ett annat område.

Stora Malin har ju slutat men är ju Carinas föredetta svägerska. Och kom på så vis in när Carina var i en annan butik. Dom behövde mer folk och Carina ringde Malin och så blev det några år.

Strax efter jag började började även Lena, en kompis till Carina som behövde extrajobb när vi behövde extrapersonal. Ytterligare senare visade det sig även att hon bott granne med pappas Lena och att hennes son gått i samma klass som pappas Lenas son.

Och så finns det ju dom två, Patrik och Pernilla, som inte har eller hade nån anknytning till nån annan varken vid början eller nu. Men inavel, ja för fan!

Kommentarer
Postat av: chathrine

Nepotism har väl varit förbjudet har jag för mig (man kan iaf anmäla om det förekommer att man anställer en släkting före en utbildad person). Även om det är lättast att få jobb om man känner ngn innan på jobbet.

2009-08-20 @ 09:27:58
Postat av: Anneli

Dessa kontakter ja - de är nödvändiga att ha ganska ofta faktiskt.

2009-08-20 @ 12:09:02
Postat av: Marina

hehe

2009-08-20 @ 12:19:23
URL: http://marina-tjejen.blogspot.com/
Postat av: JASAS.se

Det märks så tydligt på folk som fått jobb genom kontakter. Det var ju så jag fick mitt jobb, som jag har idag.. satt ju och förfestade med chefens dotter (det visste jag ju inte då, eftersom jag inte hade något jobb då). Och vi kommer in på jobb.. och sen säger jag att jag precis blivit färdig usk och sitter utan jobb.. och då sa hon att "men min mamma är chef, jag ska höra med henne om hon behöver någon mer i sommar". Så Irene ringde mig på måndagen efter, också hade jag jobb från och med onsdag :D



Kontakter är A och O.

2009-08-20 @ 13:50:58
URL: http://jasas.se
Postat av: JASAS.se

INAVEL HEJ OCH HÅ!!!!!!

2009-08-21 @ 12:36:45
URL: http://jasas.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0