Vad har man på påskbordet?

Jag blir sådär fundersam, vad har man egentligen på ett påskbord?

När jag inte bott hemma har jag åkt till mamma, eller så har vi varit hos Oscars mamma, och ätit vad som bjuds där. Men jag minns inte riktigt vad dom brukar ha.

Mamma har väl ägg, potatis, köttbullar, prinskorv och sill.

Svärmor hade det samma och även fisk och pajer.

Malin igår då, hade bara det dom själva äter (ganska logiskt) vilket var sill, potatis och ägg och så fick vi även grillad korv. Och så frågade hon vad som skulle varit på påskbordet.

Men jag har ingen aning? Vad har man på ett påskbord?

Vad har ni på erat påskbord? Några måsten under påsk?

Kommentarer
Postat av: Anneli

För oss är det faktiskt precis som julbord nästan, när jag tänker efter. Fast ingen skinka då, men massa ägg. Haha.

Nä, men vi nöjer oss med Janssons frestelse, prinskorv, köttbullar och ägg. Ibland sill beroende på humör ;)

2009-04-12 @ 11:53:03
Postat av: Ninu

Jag kan inte minnas att vi firat påsk på det viset nån gång i min familj, så jag har ingen aning.

Men var hemma hos mammas nya killes mamma och hon sa

"Kom in Nina! Jag har julmat!"

och jag sa.. va? haha julmat?

"Ja, svensken äter ju julmat till påsk också.."

(hon är från finland)



Sa det till en (svensk) kompis och hon höll med om att svenskarna har samma mat både till jul, påsk och midsommar.. hehe det är allt jag vet om påskmat ;)



Så jag får väl gissa på att det är som ett julbord fast med lite mer fokus på ägg?

2009-04-12 @ 12:18:33
Postat av: Anneli

På tal om julbord och finska traditioner... vad jag blev sugen på morotslåda! :D Frågan är om man "får" äta det till påsk?

2009-04-12 @ 13:51:49
Postat av: ♥ Jasas

Jag tror det är som ett julbord, typ? Vi har inte påskbord (eller vad man ska kalla det)..

2009-04-12 @ 16:22:38
URL: http://jasas.se
Postat av: Ann-Sophie

Vi firar inte påsk med att äta. Vi festar med våra vänner istället, hehe.

2009-04-13 @ 11:58:11
URL: http://pontiacpower.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0