Jag blir så trött, frustrerad och förbannad!!

Jag STÖR MIG på otrevliga människor! Idag har dom verkligen lyckats dra ner hela mig och mitt humör och jag är så sur och grinig och irriterad på dom.
Hela dagen verkligen har vi bara haft tykna kunder, har varit typ två charmtroll till småbarn som varit inne men annars har alla bara varit griniga och jävliga.

Som exempel så säljer vi ut en matstol för 200 kronor/styck nu. Så kommer det in ett par och frågar efter sånna stolar och jag svarar att vi har på lager, men inget uppställt. Nehe, det var ju jättedåligt för man kan ju inte köpa grisen i säcken! Så tyckade dom sig och höll på och sen gick dom.
Sen kommer ett annat par och mannen blir grinig som bara den för att vi inte har stolen uppe. Nej, men vi har inte plats nu med sommar och det finns annat att göra också. Vi har ju inte varenda pryl i katalogen monterad (men just det han ville se skulle vi så klart ha, självklart). Sen tyckte han typ att han skulle få montera stolarna, och passade det inte skulle han få lämna tillbaka, nej vi tar inte emot brutna förpackningar. Så kom hans fru och det blev ett jäkla kacklande men till slut fick jag visat dom sitsen och lite av stolen så dom köpte ändå. Varför bråka då liksom?

Strax efter det ringde Jessica och bad mig komma till kassan för det var fullt upp. När jag kommer ut ber hon mig hjälpa en kille som vill ha ett pris på en säng. Jag säger priset, nånstans på 1800-1900 kronor. Nej, svarar han, det står 1400 där borta. Så vi kollade och jag tänkte, jaja får väl bita i det sura och sänka den jäkla sängen då.
Så ska han ha en madrass också och är så trevlig och allt. Vi hämtar madrassen och går till kassan och jag kolla om vi har sängen hemma, icke. Så jag säger det att vi har tyvärr inte den hemma. Då börjar han vräka ur sig som hur dåligt det är att handla på Jysk och att det alltid är nåt som saknas, man får fel saker eller nåt annat som strular när man handlar på Jysk, väldigt dåligt var allt (tvärtemot alla dom kunder som kommer in och säger att just vi är så himla trevliga och snälla (inget ljug där, personalen på butikerna runt omkring verkar vara riktigt otrevliga och dåliga) och att allt alltid finns hemma och så). Och jag försöker förklara för honom att 120 sängar är så stora så om jag ska ha en 120 säng av varje sort (finns la 15-20 olika) PLUS då en av alla andra storlekar av alla sängar, plus minst två 80 och två 90 för dom som vill har 160 och 180 sänger, så måste vi ha minst dubbelt så stort lager! 120 är en beställningsvara, punkt.
Då går han i taket och undrar om det står nånstans i reklambladet att det är så. Och nej, just där hittade vi inte det och Jessica sa att det brukar stå. Så kollade vi i huvudkatalogen och där stod det men det passade ju inte, man får ju gå efter den katalogen man får hem. Jessica försökte förklara för honom att dom kanske missat eller nåt för det brukar stå. Men han är ju så grinig så han lyssnar ju inte.
Sen ringer det, och eftersom Jessica pratar med honom svarar jag i telefonen och hör bara lite halvt hur han skäller eftersom han har ju minsann hyrt släp för att få med sig sängen. Ja men om du hade ringt och frågat innan hade du ju inte behövt hyra släp sa Jessica, men han tyckte att man ska la inte behöva ringa in varje gång och kolla om det finns? Jo, på så stora grejer behöver man det.
Och som vi sa sen, på IKEA får man inte hälften så bra service som man får hos oss. Vanliga varor har vanligtvis leveranstid en vecka, kanske två beroende på vad det är. Sängar har en till två veckor eftersom vi måste ha ett visst antal innan vi får beställa. Och har vi inte varan hemma frågar vi ofta kunden om de vill kolla om den finns nån annan stans och ringer då butiken och lägger undan. På IKEA får man gå och leta själv, saknas nästan alltid nåt och ingen vet nånting och det är jättelång väntetid. Och inte är det nån som ringer när grejerna har kommit, som det är hos oss.
Jag blir tokig verkligen! Och som Rebecca sa, när man är på sånt humör borde man stanna hemma!

Sen kommer igen en så rolig kund. Kommer med en madrass insnörad. Hon har alltid ryckt av allt vad plast heter och vill lämna tillbaka madrassen för det var fel storlek. Jag sa att vi kan inte ge henne fullpris tillbaka, för vi får den aldrig sålt för det. Hon tyckte att hon köpte den ju för några timmar sen, jag ser ju att den inte är använd. Men det spelar ingen roll, ingen köper en bruten madrass till fullpris, då köper man ju en som är förpackad så klart.
Men jag kom inte ihåg exakt hur vi gjorde så jag försökte få tag på Jessica som till slut löste det med att hon tog tillbaka den för 25% av vad hon köpte den för. Så hon förlorade "bara" 75 kronor men ändå. Blir så trött på så nonchalanta kunder! Och dom som kommer tillbaka med täcken och kuddar eller frågar innan dom köper om det är öppet köp. NEJ! Hade du velat sova med ett täcke nån annan haft på sig? Dessutom med tanke på allergi risk. Vi vill kunna lova våra kunder att det är fräscha sängkläder dom köper hos oss. Men alla som ska lämna tillbaka sånt tycker ju självklart att dom skulle inte ha några problem med att köpa öppnade madrasser eller använda täcken/kuddar.
Jag vet bara den kunden som ville titta och känna på en resesäng (ligger inplastade, men "monterade") så vi packade upp den. Sen skulle han ha en sån, men en som var inplastad! Då visste han ju att ingen annan än han hade pillat på den. Så så lätt är det ju att sälja öppnade förpackningar.

Och ännu värre är det nästan med kartonger som är brutna, det tar bara inte folk hem. Så i helgen (vet att det inte var idag men det har legat och pyrt nu i flera dagar med så otrevliga kunder) var en dam inne och skulle köpa en byrå, på öppet köp. Och jag kollade om den fanns hemma och det gjorde den så då sa jag att hon vet att öppet köp är med obruten förpackning. Hon sparkade bakut och sa att det är inte möjligt! Jo, sa jag, jag kan ju inte sälja nåt som varit öppnat för det är ingen som vill ha det. Ja då hade hon minsann handlat i en annan butik i flera många år och där fick man lämna tillbaka det ena och det andra ur förpackning bland annat lakan. Vilket vi aldrig tar emot, så jag sa bara det att det kan vara olika från butik till butik hur hård man är, men så är det här.
Hon fjantade sig om att hon skull minsann öppna och komma tillbaka om en vecka och det ena och det andra. Får komma ihåg och säga det på torsdag att kommer hon tillbaka med den och paketet är trasigt får hon INTE lämna tillbaka. Orka vara så tyken?

Vet att jag tänkte på nån annan kund också men kommer inte på det nu. Men nåt annat jag stör mig så fruktansvärt är alla som kommer till kassan "jag lägger bara det här en liten stund" och sen ligger det varor över hela kassan. Gör dom så på ICA? På Lindex? På Claes Ohlsson? Var dom än handlar, kommer dom fram till kassan och lägger alla sina varor där? NEJ! Dom tar en korg eller vagn och går runt med dom så. Och vi har faktiskt både korgar och vagnar, och framför allt vagnarna står väldigt klart och synligt så vad problemet är vet jag inte. I gamla butiken sa vi faktiskt till kunderna ibland att dom fick ta en vagn för vi inte kan ha allt i kassan. Men alla förväntar sig ju att det är okej. Dom liksom lägger det där och sen frågar om det går bra. Jag blir så trött, vem sa att man fick lämna hyffset i bilen bara för att man är på Jysk?

Blev värsta mega inlägget men jag är så irriterad på allt och alla idag, tack vare alla gosiga kunder som bara bråkar och har sig. Alla blir bara mer och mer tykna och jag orkar inte. Dom är så jävla otrevliga och man ska bara stå där och ta och ta och ta. Vad har jag gjort för att förtjäna all skit? Ibland vill man bara säga några sanningens ord till kunderna. Och slippa stå där med leendet till öronen och vara trevlig trots att dom spyr galla över en. BLÄ!!!!!!!!!!!

Kommentarer
Postat av: frida

hej..hamnade här av en slump från hannas blogg...men usch vilken dryg dag du har haft. hatar sånna jobbiga kunder. riktigt drygt. förstör tråkigt nog hela dagen morr

2008-08-06 @ 18:18:59
URL: http://mammafrida.blogspot.com
Postat av: Hanna

Sicka nötter! Vet själv hur det är att stå så.. har ju stått bakom kassan på mcdonalds, och folk är då fan inte nådiga alltså, usch!



Du är duktig som 17 :) Hade varit kul att se dig in action ;D Fan vad kul att överraska dig, undra om du känt igen mig irl :P

2008-08-07 @ 09:25:41
URL: http://therockerinnan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0